A fenntarthatóság vállalati kultúrába történő integrálása egyre fontosabb a környezettudatosan működő cégek számára. A Trade magazin a legjobb gyakorlatokat alkalmazó vállalatokat „Fenntarthatóság Szimbóluma” című pályázatának keretében ismerte el, a díjakat 2021. szeptember 22-én adták át ünnepélyes keretek között.

A „megmérettetésen” a vállalatok által már bevezetett és alkalmazott jó gyakorlatokkal lehetett pályázni. Tipikusan ilyennek számít, ha egy cég lineáris helyett körforgásos hulladékgazdálkodási rendszert működtet, fellép az élelmiszer-veszteség növekedése ellen, csökkenti szén-dioxid-kibocsátását, vagy egyéb más módon hirdet harcot a klímaváltozással szemben. A Trade magazin célja az ilyen típusú versenyekkel, hogy népszerűsítse a fenntarthatóságot és a jól működő vállalati gyakorlatokat.

A magazin három kategóriában (vállalati, termék és szolgáltatás, személyi) hirdette meg pályázatát, amelyre 27 pályamű érkezett.

A személyi kategória nyertese a Tesco Globál Áruházak Zrt. és munkavállalója, Béres Éva „Élelmiszermentés a Tescónál” című projektjével. A vállalat rendkívül sokat tesz azért, hogy mindennapi működése során csökkentse az élelmiszerselejtet. Élelmiszer-veszteséget minimalizáló rendszerük bevezetése előtt az (élelmiszer)hulladék több mint 50%-a az el nem adott pékáruból és zöldségből származott, mostanra azonban a megmaradt, de jó minőségű és szavatosságú élelmiszerek karitatív szervezetekhez kerülnek.

A vállalati, valamint a termék és szolgáltatás kategóriákban is díjazták az Auchan Magyarország Kft.-t. Vállalati gyakorlatából – már a jogszabályi kötelezettség megjelenése lőtt – sikeresen vezette ki az egyszerhasználatos műanyagokat, amelyeket fából, papírból és cukornádból készült termékekkel helyettesített. Ezenkívül többfunkciós és környezetbarát bevásárló-kartondobozt is forgalmaznak, 100%-ban lebomló, biológiai alapanyagokból készült zacskókat, többször használatos, egyszerre akár hat darab termék tárolására is alkalmas táskákat, továbbá mosható, három darabos „Retasakokat”. A cég olyan sajátmárkás portfóliót tervez, amely 2025-re 100%-ban újrahasznosítható csomagolással kerülhet forgalomba. A pékosztályon mosható, többször használatos biopamut tasakokat alkalmaznak a fenntartható csomagolás jegyében. A vállalati kínálatban megjelentek továbbá alumíniumdobozokból készült serpenyők, műanyagpalackokból született plüssjátékok, valamint sajátmárkás ruhakollekció is.  

Az egyik leginnovatívabb ötletet a Smart City társasjáték, a VPK Packaging Kft. fejlesztése jelentette. A játék a szelektív hulladékgyűjtés és újrahasznosítás szabályait, fontosságát népszerűsíti a társadalom körében. A játékosok egy hulladékkezelő társaság elnökei lehetnek, akik a rendelkezésükre álló erőforrásokat felhasználva tisztítják meg a várost. A játék során fontos stratégiai döntéseket kell meghozniuk a „versenyzőknek”, amelyekért pontok járnak. A kapott pontokkal a játékosok a vállalkozásukat tudják bővíteni, valamint a későbbiekben hozzáférhetnek értékesebb és összetettebb feladatokhoz is.

A „Fenntarthatóság Szimbóluma” című pályázat három kategóriájában összesen húsz nyertes született. A díjazott cégek pályázatai között fenntartható gombatermesztés, lojalitásösztönző nyeremények, termékek, üzleti tintasugaras nyomtatási technológiák, szénsavmentes 100%-ban újrahasznosítható rePET palackok, növényi tejhelyettesítő áruk, sőt a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kézműves termékei is megtalálhatóak. A díjazottak oklevelet vehettek át, valamint a ”Fenntarthatóság Szimbóluma 2021” logó használatára és a Trade magazin kommunikációs támogatására is jogosultak az idei évben.

Forrás: