Óriási vászonvitorlák helyett 5 darab 80 méter magas fémötvözetből készült erőmű fogja majd be az Atlanti-óceán szelét az Oceanbird névre keresztelt „vitorlás hajón”. A teherszállításra szánt vízi jármű tervét a napokban mutatta be a stockholmi KTH Royal Institute of Technology Egyetem, a SPAA tengerészeti tanácsadó cég, valamint a Wallenius Marine hajótervező iroda részvételével alakult svéd konzorcium. A 200 méter hosszú és 40 méter széles Oceanbird várhatóan 7000 jármű szállítására lesz képes.

A tervek szerint a szélenergiával működtetett hajó károsanyag-kibocsátása a motorral hajtott vízi járművekhez képest 90%-kal lesz alacsonyabb. Vészhelyzet esetére, valamint a kikötőben a navigáció segítése érdekében az Oceanbird ugyan rendelkezik majd motorral, de az várhatóan elektromos meghajtású lesz.

A szélenergia használatának egyetlen hátránya egyelőre az, hogy az Atlanti-óceán átszelése körülbelül kétszer annyi időbe telik majd. A teherhajók útja általában hét napig tart egyik parttól a másikig, a Wallenius Marine hajótervező iroda ígérete szerint azonban az Oceanbird körülbelül 12 nap alatt szeli majd át az óceánt.

A tengeri szállítmányozás ugyan csak 2,5%-ban járul hozzá a világ károsanyag-kibocsátásához, a 2019-es Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciára készült ENSZ dokumentum alapján azonban ez az arány 2050-ig a többszörösére emelkedhet. Mivel a tengeri hajózást leginkább az áruszállítás jellemzi, a Wallenius Marine hajótervező iroda az Oceanbird koncepciójának kifejlesztésével kifejezetten teherhajót tervezett. A „vitorlás hajó” várhatóan 2024-ben teszi majd meg első útját az Atlanti-óceánon.

Forrás: