Az Anyatermészet elnevezésű projekt keretében 3D-nyomtatási technikával acél szerkezetű moduláris házak készülnek a Nivola Múzeum látogatói számára. Az épületeket Mask Architects építésziroda tervezi. Az épületek formavilágát az olasz származású Costantino Nivola szobrász “La Madre” nevű szobra ihlette. A tervezett 14 db ház amorf formájúak, amelyeken a nyílás-zárók az épületek homlokzatán különböző könnycseppformákat ábrázolnak.

Minden ház úgy épül fel, hogy eleve tartalmaz: íróasztalt, ágyat, ülősarkot, tárolót, tv-t és polcot, bárt és kanapét, erkélyt, fürdőszobát és szociális helységet. A Mask Architects a világ első építészeti és tervezői stúdiója, amely használja ezt az úgynevezett “exosteel”-nek nevezett építési technikát, amely egy acélból készült 3D-nyomtatott “exoskeleton” építési rendszeren alapul. Minden épület egy üreges központi oszlopból áll, amely egyharmad részt a földben van, és ebből faszerűen nőnek ki az ágak, amelyek az épület három emeletét tartják.

Az építészek azt szerették volna az épületek formavilágával elérni, hogy a modulok megnyíljanak és összehozzák a közösséget, valamint, hogy a tervezés során a művészeti hatás érvényesüljön. A megszületett koncepcióban az anya figurájának ötvözése valósul meg, amely az emberi társadalomban alapvető sarkalatos pont, és az, ahogyan egy anya gondoskodik a gyermekeiről, párhuzamba állítva azzal, ahogyan a világ gondoskodik rólunk. A szardíniai Orani ikonikus jelképének szánt modulházakat a városból már távolról is megcsodálhatják a járókelők. A tervezők azt szerették volna elérni, hogy a projektben az anyatermészethez való hasonlóságot az emberek is messziről felfedezzék.

Mivel a modulok egy lejtős hegyoldalon helyezkednek el, a helyszínt lépcsőzetes szakaszokra osztották, amelyek különböző szinteket biztosítanak a modulok elhelyezéséhez. A tervező csapat a természetes táj megőrzése mellett azt is fontosnak tartotta, hogy a modulok önfenntartóak legyenek. Emiatt minden épület középpontjában egy “energiatorony” áll, amely a nap- és szélerőművekből származó természetes energiát hasznosítja. A tornyot egyrészt napelemekkel borítják be, amelyek napenergiát gyűjtenek, míg maga a központosított energiatorony teteje 360 fokban forog a széllel, amely szintén energiát termel. Szardíniáról ismert, hogy néha nagyon erős légmozgás lehet, emiatt úgy kellett megtervezni az épületeket, hogy mindkét oldalon üregeket hoztak létre, ahol a szél át tud haladni. Ez a megoldás is érzékelteti a természettel való azonosulást.

Míg az energiatermelő központosított torony alsó részén a gépészeti berendezések kaptak helyet, addig a teteje jelzőfényként is működik. Ezek a fények éjszakai világítás helyett rendezvények, kiállítások alkalmával szórakoztató fényáramot is biztosíthatnak. Az építészek más merész megoldást is beépítettek az épületekbe azáltal, hogy nem helyeztek el bennük lépcsőket, inkább arra ösztönözik a látogatókat, hogy használják a környezet természetes emelkedését.

Forrás: