Az „1915-ös Canakkale híd” elnevezést kapta, a 2022-ben átadott 2023 méter feszttávolsággal rendelkező híd, ami ezekkel a paraméterekkel a világ leghosszabb függőhídja. A Dardanellák fölött átívelő híd Törökországban épült meg a Márvány- tengertől délre. Az előzetes tervek szerint naponta 45000 jármű haladhat át ezen a 6 sávos hídon, ami nem csak a turizmust, hanem a kereskedelmet is erősíti.

A híd a nevét, az oszmánok az első világháború idején, a britek és a franciák ellen vívott sikeres haditengerészeti győzelmének évéről kapta. Megépülésével elnyerte a világ leghosszabb függőhídja címet, a japán Akashi Kaikyo hídtól, melynek a feszttávja csak 1992 méter. A híd acéllemeze 2 jellegzetes 318 méter vörös tornyon függ, amivel az 1915 Canakkale híd egyben a világ legmagasabb függőhídja is.

Ezt a hatalmas szerkezetet a COWI (Consulting Engineers and Planners AS) tanácsadó csoport tervezte, majd hozta létre, hogy Törökország európai és ázsiai partjai között könnyedén át lehessen jutni. A fő tervezési munkát a COWI végezte, de a kivitelezési csapatban részt vettek a Daelim, a Limak, az SK, és a Yapi Merkezi építőiparral foglalkozó cégek is.

A híd megépítése során számos olyan tényezőt kellett figyelembe venniük a tervezőknek, amik kihívást jelentettek, mint például a nagy szél, vagy a szeizmikus aktivitás. Részben az ikerdobozos tartóknak köszönhető a szerkezet aerodinamikai stabilitása. Továbbá figyelembe kellett venni a híd alatti rést is, amit úgy alakítottak ki, hogy alatta elférjen egy magasan rakott konténerhajó és egy tengerjáró hajó is.

A COWI projektigazgatója, Inger Birgitte Kroon szerint, ez egy fantasztikus projekt volt, úgy véli, hogy csak ennek a csapatmunkának köszönhető, hogy kevesebb mint 5 év alatt megtervezték és felépítették ezt a világrekordot megdöntő építményt.

Forrás: