A rakétahátizsákjairól ismert kaliforniai vállalat, a Jetpack Aviation (JPA) a napokban mutatta be Speeder névre keresztelt motorját. A találmány különlegessége, hogy légi közlekedésre tervezték, ezért a járműnek kerekekre sem lesz szüksége az előrehaladáshoz. Néhány évvel ezelőtt a Speeder-t még katonai, kereskedelmi célokra, valamint mentési feladatok ellátására tervezték, a legutóbb bemutatott személyszállításra szánt szabadidős változat egy 125 köbcentis motorkerékpárnál is könnyebb, így súlya is egyszerűbbé teszi a repülést.

Míg a világ számos cége által fejlesztett légitaxik propellerek segítségével emelkednek a magasba, addig a Speeder-eket ugyanaz a technológia működteti, mint a JPA rakétahátizsákjait. A sugárturbinákkal meghajtott JPA termékek előnye, hogy helyből képesek a fel- és leszállásra akár egy kisautónyi helyen is. A rakétahátizsákokat a levegőben az ember irányítja, a légi motorok stabilitását azonban már automatikus egyensúlyrendszer biztosítja.

Az akár 4,5 kilométeres magasságba is felemelkedő, 20-30 perces repülésre képes új termékből 2023-ban várhatóan 20 darab kerül majd kereskedelmi forgalomba, és az ultrakönnyű (UVS), valamint a kísérleti kategóriák (EVS) közül lehet majd választani. A 96 km/h-s sebességgel közlekedő UVS változat vezetéséhez a JPA, illetve valamely engedélyezett oktatóközpontja által biztosított rövid kiképzés is elegendő lesz, a jóval gyorsabb, akár 240km/h sebességgel suhanó EVS verzió használatát azonban pilóta engedélyhez kötik majd.

A helyből fel- és leszálló személyszállításra alkalmas járművek szabályozása – néhány kivételtől eltekintve – a világ legtöbb országában még nem tisztázott, ez pedig jelentősen késlelteti a légi motorok forgalomba hozatalát. Bár a Speeder-ek két éven belül megvásárolhatóak lesznek, eltelhet még néhány év addig, amíg valóban használhatóak lesznek a légi közlekedésben.

Forrás: