Online és offline kincsvadászat secondhand üzletekben a környezettudatosság, a fenntarthatóság és az újrafelhasználás jegyében – az utóbbi években egy újfajta életstílus jött divatba, ami a fastfashion boltok sokszor sablonos kínálata helyett az egyedi ruhadarabokat részesíti előnyben. Szakács Gábor divatblogger szerint a „minél olcsóbban minél jobb cuccokat venni” a seconhand-életforma igazi diadala. A körkörös gazdaság megvalósítását szem előtt tartó vásárlási forma lényege annak a felismerése, hogy a használt ruha nem minden esetben elhasznált, nagy előnye pedig, hogy az eredeti ár töredékéért márkás, limitált szériás, sőt akár ritkaságnak számító régi ruhadarabok új tulajdonosai lehetünk.

Felismerni az értéket abban, amit nem elsőkként használunk egy másfajta szemléletet igényel. Friss kutatások szerint azonban ezt a régi/ új megközelítést a 2000-es években született Z generáció jelentős mértékben elsajátította, 46%-uk ugyanis már viselt secondhand ruhát, sőt a 18-25 évesek körében a használt ruhaboltok népszerűsége 21%-kal nőtt, a következő években pedig további 18%-os növekedés várható.

Fritzson-Bajdor Tünde is a fenntartható gardróbfrissítésre szeretné ösztönözni vásárlóit az általa Swappis Ruhaforgó néven 2018-ban Budapesten létesített ruhacsere butikkal is. Az ötlet Magyarországon innovációnak számít, külföldön azonban már sikeresnek és népszerűnek bizonyult. Az első Swappis boltot Tünde 2014-ben Svédországban hozta létre, később családjával hazaköltözve úgy döntött, az üzletet tovább terjeszti. A használtruha-vásárlás ösztönzése mellett a tulajdonos célja a szemléletformálás, butikjaival fel szeretné hívni a figyelmet a távol-keleti varrodákban éhbérért dolgozó nők, gyermekek kihasználására, a divatipar környezetszennyező voltára, illetve a vásárlók szerepére a klímaváltozás elleni küzdelemben, akiket arra szeretne ösztönözni, hogy visszafogottabban éljenek, és törekedjenek az újrahasználatra.

A Swappis butikokban nemcsak vásárlásra, de ruhaleadásra is lehetőség van. Fontos, hogy a behozott holmik tiszták, épek, eladhatóak legyenek, a leadott darabokért pedig pontok járnak, amelyek később vásárlási kedvezményekre jogosítanak. A bolt egyre nagyobb népszerűségnek örvend Budapesten, így Tünde célja az, hogy a fővároson kívül is népszerűvé tegye a Ruhaforgót.

Forrás: