Az ENSZ éghajlatváltozási konferenciáját (COP26) megelőzően az Egyesült Királyság közzétette a nettó nulla kibocsátás elérésére irányuló tervét valamennyi gazdasági ágazat vonatkozásában – így a légi közlekedésben is. 2050-re 10%-os fenntartható repülőgép-üzemanyag-arányt (sustainable aviation fuel, SAF) ígérnek, valamint az üzemanyag előállítására szolgáló üzemek fejlesztését az Egyesült Királyságon belül. A múlt héten a British Airways légitársaság egyik transzatlanti járatát SAF üzemanyaggal hajtották meg, amelynek híre az egész sajtót bejárta. Többen is kételkednek az üzemanyag fenntarthatóságával, valamint a megtakarított kibocsátás tényleges mértékével kapcsolatban.  

A British Airways nyilatkozata szerint a járatot 35%-ban SAF üzemanyaggal üzemeltették, a SAF az életciklus során több mint 80%-kal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást az általa helyettesített hagyományos repülőgép-üzemanyaghoz képest.  

Az Aviation Environment Federation (AEF) szervezet szerint azonban a hulladékalapú üzemanyagok a legjobb esetben is csak “nettó”, nem pedig “tényleges” kibocsátáscsökkentést jelentenek. Az AEF azt is megkérdőjelezte, hogy a metán kibocsátása korlátozható-e a SAF-ok által. Az AEF politikai vezetője hozzátette továbbá, hogy a hulladéklerakókban lévő hulladékból keletkező metán egy olyan erős üvegházhatású gáz, amelyet keletkezését meg kell akadályozni. Az élelmiszerhulladékok csökkentése, a biológiailag lebomló szemétnek a hulladéklerakókból való kivonása és a metán-megkötési technológiák bevezetése mind hozzájárulhatnak a kibocsátások kezeléséhez. Ezeket a lépéseket a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésének kiegészítéseként – és nem ahelyett – kell megtenni.  

Az AEF nyilatkozata szerint a légi közlekedésből származó kibocsátások gyors csökkentésének egyetlen módja a kevesebb repülés lehet. A szervezet úgy véli, hogy a légitársaságokat felelősségre kellene vonni az általuk légkörbe juttatott szén-dioxidért. A szervezet szerint a rövid távú járatok esetében az olyan új technológiák, mint a hidrogén és az elektromos meghajtás alkalmazása jelenthetik a megoldást, míg a hosszabb útvonalak esetén a szintetikus üzemanyagok működhetnek hatékonyan. 

Forrás: