A Szaúd-Arábiai Királyság az innováció egyik legnagyobb központjává vált az elmúlt
években, vezető szerepet tölt be a mesterséges intelligencia (AI) innovációjában.
Az ország egyik célja az, hogy futurisztikus turisztikai paradicsomot alakítson ki, amelyhez
nélkülözhetetlen a közlekedési hálózat fejlesztése is. E törekvés részeként felavattak egy
hatalmas, új, vezető nélküli metrórendszert, amelyet a világ leghosszabbjaként üdvözölnek.
A rijádi metró december 1-jén kezdte meg működését, három vonalának megnyitásával
(januárban újabb vonal nyílik meg, amelyet nem sokkal később további kettő követ majd).
Teljes hossza 176 km (109 mérföld), és összeköti a kulcsfontosságú kerületeket,
üzletközpontokat, valamit kulturális helyszíneket Szaúd-Arábia fővárosában.
A teljes elkészült napi 3,6 millió utas befogadására alkalmas vasúthálózat várhatóan
jelentősen csökkenti a közúti forgalmat majd Rijád egész területén, és ennek megfelelően
évente mintegy 12,5 millió tonnával (nagyjából 10,8 millió tonnával) csökkenti a CO 2 –
kibocsátást is.
Összesen 85 metróállomással rendelkezik, amelyek közül a legjelentősebb a Zaha Hadid
Architects King Abdullah Financial District (KAFD). Az állomás olyan speciális
elrendezéssel rendelkezik, amelynek célja, hogy megkönnyítse az utasok számára a
tájékozódást, külseje pedig rácsos, ívelt formát tartalmaz, amelyet úgy terveztek, hogy
enyhítse a szaúdi főváros nyári hőségét.
Összesen 69 Alstom Metropolis vonatot és 47 Innovia Metro vonatot használnak, amelyek
mindegyike elektromos. A vonatok három osztályba sorolhatók: első osztály, családi osztály
és egyszemélyes osztály, amelyek ergonomikus ülésekkel, LED-es világítással,
légkondicionálóval és utastájékoztató rendszerrel rendelkeznek.
A vonatok vezető nélküliek, mozgásukat a legkorszerűbb jelzőrendszer védi, amely
szabályozza a vonatok sebességét, biztosítva a zökkenőmentes és biztonságos működést,
beleértve a vonatajtók automatikus nyitását és záródását is. A teljesen légkondicionált
állomások peronárnyékoló ajtókkal vannak felszerelve, amelyek megakadályozzák, hogy az
emberek a pályára kerüljenek. A vonatok fejlett utastájékoztató rendszerrel is fel vannak
szerelve, illetve képernyők és hangszórók is elhelyezésre kerültek a vonat fedélzetén és az
állomás peronjain a valósidejű, megfelelő tájékoztatás érdekében.

Forrás:
Saudi Arabia opens world’s longest driverless transit system (newatlas.com)
https://elblog.pl/hu/2024/09/14/szaud-arabia-vezeti-az-arab-vilagot-a-
mestersegesintelligencia-innovacioban/
https://una-oic.org/hu/K%C3%B6rnyezet-%C3%A9s-%C3%A9ghajlat/2024/12/03/A-
CAXET-Saudi-Arabia%2C-a-legnagyobb-innov%C3%A1ci%C3%B3s-
k%C3%B6zpont-eln%C3%B6ke/